top of page

Fietsen met een poreuze band


Als ik google op 'in balans komen' dan lees ik overal veel nuttige tips:

- afleiding zoeken door iets leuks gaan doen

- sporten

- je zintuigen activeren

- diep ademhalen

- grenzen stellen

- naar je lichaam luisteren

- stoppen met multitasken

- gezond eten

- je hoofd leeg maken, mediteren en mindfull leven

- en natuurlijk kan je heerlijk gaan dansen en in het NU terecht komen

Ik kan alle tips onderschrijven. Het werkt! Ze werken! Je word er vrolijker, rustiger, fitter, energieker en krachtiger van! Ik raad je dan ook absoluut aan om hier met regelmaat gebruik van te maken. Het zijn allemaal activiteiten die tegenwicht geven aan wat je waarschijnlijk een groot deel van de dag doet – veel in je hoofd zijn, overzicht houden, alert zijn, alles draaiende houden, overal op reageren. Je inspannen dus, het beste van jezelf geven.

Als je over het algemeen al in balans bent, zijn deze ‘compenserende maatregelen’ voldoende om je op het spoor te houden. Ze helpen je ontspannen. Je komt weer bij. Je komt weer thuis. Je kan weer verder.

Maar… je voelt hem vast al aankomen. Dit is niet alles. Ik was hier goed in. Werken, goed functioneren, tegeijkertijd opleidingen en trainingen volgen en voor inspiratie en compensatie zorgen. Ondertussen had ik een gevoel alsof ik met een poreuze band aan het fietsen was. Ik pompte mezelf steeds weer op door veel leuke en nuttige dingen te doen uit de tips. Ik kon het prima volhouden. Ik had genoeg energie om mijn dagelijkse doelen te halen. Maar aan het eind van de dag was ik leeg. Ik had geen energie over om verder te reiken dan het programma voor die week. Ergens was een lek in het systeem. Of een paar piepkleine lekjes, waardoor ik net zoveel energie kwijt raakte als ik erin gepompt had. Dat was wel in balans, maar het leek me toch niet de bedoeling. Ik wilde liever met volle banden fietsen en nieuwe horizonten verkennen. Dus ik wilde begrijpen waar en hoe mijn energie weg lekte, zodat ik het kon voorkomen.

Wat mij betreft is in balans zijn meer dan het allemaal volhouden en functioneren. Ik wil voluit leven. Ik wil in mijn kracht staan en doen waar ik blij van word. Doen wat me motiveert, waaraan ik wil bijdragen. Ik denk dat jij dat ook wilt. Daartoe wil ik de lekken in mijn systeem vinden. Ik wil de oorzaken vinden van onbalans en niet alleen de symptomen bestrijden. Als ik 'mijn band weet te plakken', vergroot ik mijn innerlijke kracht. Ik verklein de kans dat de stormen van het leven me uit het lood slaan (‘uit het lood’ betekent letterlijk dat iets niet vertikaal is, dus makkelijker om kan vallen). Stormen zijn er altijd, die horen bij het leven. Stormen zijn bovendien prachtig en heerlijk verfrissend. Ze zullen aan mijn wortels rukken. Ze dagen me uit en verplaatsen opgehoopte rommel.Ik kan en wil niet de stormen wegnemen of de hele wereld veranderen. Maar ik kan wel in mijn eigen cirkel kijken hoe ik op die stormen reageer. Want ik heb mijn gevoeligheden. Er zijn gebeurtenissen die voor jou een neutraal gegeven zijn, maar waardoor ik getriggerd word en uit balans raak. En de kans is groot dat jij jouw dingen hebt.

Mijn dans naar balans is een speurtocht naar de triggers die mij ontregelen, zodat ik mijn lek kan dichten en mijn energie beter kan benutten.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • LinkedIn Social Icon
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page