top of page

Het F-word


Een aantal jaar geleden was ik diep getroffen door het programma ‘over de streep’. Iedere keer zat ik in tranen voor de televisie. Ik werd geraakt door die dappere 15- of 16 jarigen die in eerste instantie vaak beweerden dat ze geen last hadden van pesten en dat het best goed met hun ging. In een interview met Arie Boomsma vertelden sommigen over hun achtergrond. Als ik hoorde wat ze (thuis) meemaakten en wist ik dat ze veel kwetsbaarder waren dan ze lieten zien. Die kwetsbaarheid durfden ze collectief te tonen op de dag dat de hele jaargang scholieren over de streep ging. Alle maskers gingen af. Alle kinderen braken open en vertelden “als je me echt zou kennen zou je weten dat…”. Alle kinderen bleken gevoelig en empatisch. Ze toonden hun liefde en respect voor elkaar. Ook voor degenen die ze eerst hadden buitengesloten en gepest. Er werden excuses aangeboden, complimenten uitgedeeld en veel geknuffeld. Wat een wonder dat er op één dag zo’n transformatie kon optreden binnen een groep middelbare scholieren.

Had ik dat maar meegemaakt op de middelbare school!

Had ik dat maar meegemaakt op de werkvloer!

Ik bleek zoiets alsnog mee te kunnen maken…. Rich en Yvonne Dutra St. John, de grondleggers van het concept Challenge Day, hebben inmiddels ook trainingen voor volwassenen. En ze komen regelmatig naar Nederland om die trainingen te geven. Ik heb drie keer een twee of driedaagse training bij hen gevolgd. Het zijn prachtige trainingen waarin we uitgenodigd worden om juist datgene met elkaar te delen wat we vaak verborgen houden, zowel voor anderen als vaak ook voor onszelf. Het resultaat is vertrouwen in de medemens en in je eigen kracht.

En nu kan iedereen ook proeven van dit prachtige werk met volwassenen. Vanaf 2 maart wordt er een nieuwe serie uitgezonden, ditmaal bij RTL4. Deze serie heet ‘Als je me echt zou kennen’ en er wordt iedere uitzending met een andere 'categorie' mensen gewerkt. Er komt een groep ouders op TV, een groep uit docenten, verslaafden, ouderen, ziekenhuispersoneel, voetballers en buschauffeurs.

Rich en Yvonne hebben het over het F-word. Je weet dat het F-word een Engels woord is, dat naar een taboe verwijst. Je hoort er eigenlijk niet over te praten. Thuis of met vrienden gebruik je dat woord wel. In de wandelgangen op je werk is het ook niet zo'n raar woord. Maar binnen organisaties en bedrijven komt het niet professioneel over om erover te beginnen. Dat woord is Feeling. Voelen. Gevoelens. wat zou de wereld er anders uitzien als we ons niet anders voordoen dan we zijn en ook onze gevoelens met elkaar delen.

Ik heb inmiddels ook een aantal Challenge Days bijgewoond als vrijwilliger. Het is prachtig wat er gebeurt als iedereen het zinnetje “Als je me echt zou kennen, zou je weten dat….” voltooit. De wereld onder derdeklassers verandert compleet als ze hun kwetsbaarheid delen en gevoelens uiten. De wereld binnen organisaties heeft er net zoveel behoefte aan.

Onderdrukte gevoelens worden opgekropt maar verdwijnen niet. Ze worden als het ware ‘geparkeerd’ in een ballon die steeds verder oprekt. En op een dag is de rek eruit. De ballon begint te lekken en de onderdrukte gevoelens zoeken een uitweg. Iemand reageert zich af, begint te pesten, te schelden of misbruikt zijn positie door machtsvertoon. Of er gebeurt iets kleins en de bom barst. De boel ontploft.

Met opgekropte gevoelens raken we enorm uit balans. We hebben onszelf niet meer in de hand. Die gevoelens nemen ons over. We zijn onszelf niet. We staan niet meer aan het roer.

Ik ben heel benieuwd wat de serie met volwassenen laat zien. 'Be the Change you wish to see in this world' is het motto voor die serie. Mogen de uitzendingen bijdragen aan een herwaardering van het beleven en bespreken van onze gevoelens!

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • LinkedIn Social Icon
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page