top of page

Wat wij van kreeften kunnen leren.


Rabbi Dr. Abraham Twerski geeft ons in dit filmpje een wijze les in het omgaan met stress.

We kunnen leren van kreeften. Hoezo van kreeften? Een kreeft is een zacht (week) dier dat leeft in een harde behuizing. Zijn 'schaal' of pantser groeit niet, maar de kreeft zelf groeit wel. Als de kreeft groeit, past hij op een gegeven moment niet meer in zijn te strakke omhulling. Dat voelt niet prettig. Het knelt, er is geen ruimte, hij kan zich niet meer bewegen, hij zit niet lekker in zijn vel. Het geeft hem stress, zouden wij zeggen.

Dan zoekt een kreeft een veilig plekje onder een rotsblok en daar gaat hij zich verpoppen. Zijn nieuwe schil past hem in eerste instantie geweldig goed. Hij heeft volop groeimogelijkheden. Totdat op een dag de rek eruit is. Het proces herhaalt zich tot hij zijn maximale grootte heeft bereikt en zijn potentieel heeft vervuld.

Als wij kreeften waren, zo zegt deze rabbi, zouden we naar de dokter gaan en om hulp vragen om de situatie te verdragen. "Gewoon volhouden, slik maar dit pilletje" zou de dokter zeggen. En vrienden of collega's zouden zeggen "Niet aan denken. Ga maar wat leuks doen. Zoek afleiding, net als wij". We zouden het signaal smoren en het symptoom bestrijden.

Zo niet de kreeft. De kreeft begrijpt dat het ongemak niet bedoeld is om voort te duren of te ontkennen. Het is een uitnodiging is om een nieuwe stap te zetten. Hij beantwoordt de instinctieve roep om iets heel engs te doen. Hij is veilig in zijn omhulling, maar hij neemt het risico om die veiligheid te verlaten. Hij geeft tijdelijk zijn bescherming op. Hij zoekt beschutting, maar is naakt. Hij trekt zich terug en vernieuwt zichzelf om dan opnieuw tevoorschijn te komen.

Ik vind het een prachtige metafoor voor omgaan met stress. We kunnen de stress bevragen: "Wat wil je me vertellen? Wat past me niet meer? Wat kan ik anders doen in mijn leven? Welke bescherming die ik in het leven heb geroepen, belemmert mijn groei?" Als we ons terugtrekken en op deze vraag gaan broeden, zal een nieuwe richting zich openen.

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Volg ons
  • LinkedIn Social Icon
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page